Saturday 1 November 2014

Konsep Akal Menurut Islam

Akal diberikan kedudukan istimewa di dalam Islam. Allah telah meletakkan akal manusia di tahap tertinggi berbanding anggota yang lain. Dalam disiplin ilmu feqh, mereka yang hilang akal tidak dikira sebagai mukallaf, sekaligus mereka terlepas daripada segala tuntutan syara`. Orang hilang akal tidak wajib keatas mereka solat, puasa bahkan jika mereka mencuri, merogol dan membunuh sekalipun mereka tidak dikenakan hukuman hudud.

            Begitulah peri penting peranan akal dalam hidup seorang muslim. Apabila diteliti keistimewaan dan kelebihan manusia berbanding makhluk yang lain adalah kerana manusia dikurniakan akal fikiran. Akal yang sempurna memandu manusia ke jalan yang benar sekaligus menjumpakan Tuhan mereka. Sebagaimana firman Allah :

قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لا يَعْلَمُونَ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُوْلُوا الأَلْبَابِ

“Katakanlah (kepadanya), “Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?” Sesungguhnya orang-orang yang dapat mengambil pelajaran dan peringatan hanyalah orang-orang yang berakal sempurna.” 
 ( Surah Az Zumar ayat 9 )


Kemusnahan Pemikiran Berlaku Disebabkan Penyalahgunaan Akal

Dewasa ini kerap mencatatkan pelbagai aliran pemikiran yang semakin mengambil tempat di hati muda mudi. Ini kerana aliran pemikiran tersebut dirasakan sesuai dan adil di mata mereka. Sedangkan yang sebenarnya, adil dan saksama itu diukur berdasarkan neraca Tuhan, bukannya akal hamba yang tidak seberapa.

            Ada antara mereka yang menganggap adil itu kesamarataan. Ini sangatlah jelek jika difikir dengan logik akal sekalipun. Yang dimaksudkan adil adalah meletakkan sesuatu pada haknya. Penyalahgunaan pemikiran ini menyebabkan muda mudi kita gemar berfikir sehingga terkadang menyalahi norma ketuhanan. Perlu diingat, terkadang akal itu disalah guna sehingga membawa kemusnahan kepada mereka sendiri. Allah ingatkan kita dalam Quran :

وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِنَ الْجِنِّ وَالإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لا يَسْمَعُونَ بِهَا أُولَئِكَ كَالأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولَئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ
“Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk neraka jahanam banyak dari Jin dan Manusia yang mempunyai hati (tetapi) tidak mahu memahami ayat Allah, mempunyai mata tetapi tidak mahu melihat bukti keesaan Allah, mempunyai telinga tetapi tidak mahu mendengar ajaran dan nasihat ; mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi; mereka itulah orang-orang yang lalai.”
            Justeru, kebobrokan pemikiran asing disebabkan gagalnya akal mereka mencari kebenaran dan keadilan sejagat iaitu kebenaran dan keadilan islam. Penyalahgunaan akal dalam menjadi neraca mengenal baik buruk mengharukan lagi suasana ini. Apa mungkin manusia dapat memikirkan semuanya tanpa ada bantuan daripada Yang Maha Kuasa?


Tanpa Wahyu Logik Akal Tiada Guna

Ya benar, akal tiada guna sekiranya logik tersebut kontra dengan wahyu Rabbaniah. Logik akal hanya diterima bilamana menepati kehendak sebenar wahyu Quran dan Sunnah. Suka saya memetik kata-kata Saidina Ali Karramallahu Wajhah, “Sekiranya agama ini hanya sekadar logik akal, maka manusia akan menyapu khuf di bahagian bawah.”


            Oleh kerana itu, antara hikmah diutuskan Rasul adalah untuk memandu akal manusia yang sederhana ini untuk mengenal Tuhan Sekalian Alam. Ini kerana setiap kalam Rasul itu bukan datang daripada hawa nafsu semata-mata namun ia adalah wahyu Ilahi. Hal ini bertepatan dengan Firman Allah :
وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى َ إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى

“Dan dia(Rasulullah) tidak memperkatakan (sesuatu yang berhubung dengan agama Islam) menurut kemahuan dan pendapatnya sendiri. Segala yang diperkatakannya itu (samada Al-Quran atau hadis) tidak lain hanyalah wahyu yang diwahyukan kepadanya.”
                                                                                    ( Surah An Najm ayat 3 dan 4 )

            Hal ini demikian kerana Baginda tidak pernah bercakap mengikut hawa nafsu, bahkan semuanya adalah melalui ilham dan wahyu daripada Allah. Ini sekaligus menjadi dalil bahawa setiap apa yang diperkatakan oleh Rasul itu benar belaka.


Jadilah Hamba Allah, Bukan Hamba Isme

Manusia yang gemar meletakkan logik akal semata-mata sebenarnya menjadi hamba kepada sesebuah aliran pemikiran itu. Saya juga hairan bagaimana ada muslim yang begitu menyanjungi Karl Marx, Friedrich Engels, Vladimir Lenin, Stalin dan ramai lagi tokoh barat. Minat mereka sehingga membawa kepada fanatik yang akan diwariskan kepada anak keturunan mereka.

Sebagai seorang muslim, bukankah pada diri Rasulullah itu ikutan pada setiap inci kehidupan kita? Apakah model kerangka ekonomi negara islam Madinah itu tidak kuat sehingga terpaksa kita mengimport teori ekonomi kapitalis ? Apakah model muamalat  Baginda belum sempurna sehingga kita melihat bahawa hanya sosialis yang membawa keadilan sejagat? Apakah model pentadbiran Baginda belum cukup bagus sehingga kita cenderung untuk menggunapakai sekular dalam pentadbiran negara kita?

Tidak, bahkan model yang telah ditunjukkan oleh Baginda adalah sebaik-baik contoh untuk kita teladani. Allah telah sempurnakan agama ini daripada setiap sudut, islam yang ada hari ini sudah cukup lengkap untuk semua urusan dunia kita sehingga mampu mencapah kebahagiaan di akhirat nanti.

Jangan pula kita menjadi Muktazilah Moden, mahupun golongan Sufustaiyyun yang menilai baik dan buruk sesuatu itu hanya berdasarkan pancaindera logik akal semata-mata.


Kesimpulan

Kita sebagai umat islam harus berbangga dengan adanya Quran, sebuah kitab yang isinya terkandung peristiwa lepas, semasa bahkan mencapah sehingga masa depan. Seharusnya kitab ini adalah rujukan tertinggi kita. Akal yang Allah berikan perlu digunakan selari dengan apa yang diwahyukan kepada kita. Sekiranya ada kontradiksi antara wahyu dan akal, maka perlu didahului wahyu. Ini kerana akal kita sangat terbatas, manakala wahyu Allah meliputi segalanya.

            Suka saya petik ayat quran yang berbunyi :


“Dan kamu tidak diberikan ilmu pengetahuan, melainkan sedikit sahaja.”
( Surah Al Isra ayat 85 )

Kata ulama :
أن الحسنة ما حسنه الشرع, وأن القبيح ما قبحه الشرع
“Sesungguhnya kebaikan itu adalah apa yang syara katakan perkara itu baik. Dan keburukan pula adalah apa yang dipandang buruk oleh syara`.”
           

       Tuntasnya, akal yang baik dan selamat adalah akal yang dipandu suluhan wahyu Ilahiah. Setiap pemikiran, gerak fikir semuanya mengikut syara` dan tidak sedikitpun melanggari syara`. Itulah konsep akal menurut islam.

Wallahu a`lam.



Abdullah bin Hussin
Kuliah Bahasa Arab Tahun Dua,
Universiti Al Azhar Syarif, Kaherah.

No comments:

Post a Comment